dinsdag 21 april 2009

Kortbij

Zelfs met de fiets komt Raf VL net te laat, maar hij is er wel. Benny C en Christof G laten het vandaag afweten. Hun drukke leven zal er wel iets voor tussenzitten.

Via de Veldstraat slaan we linksaf aan de Stapelhoeve. Vervolgens gaat het langs de voetbalvelden van Brecht, de E19 onder door. Kris K laat geen enkel paadje onbereden tussen het MD en Brecht. Het is gelukkig al enige tijd aan de drogerige kant, zodat hier niet veel plassen meer zijn te bespeuren.

Boer Jos betrappen we op het dumpen van steenpuin en Jan T wordt hier het eerste slachtoffer van. Hij rijdt plat. De muggen zijn al van de partij en het duurt veel te lang vooraleer dit hersteld is. Ook als Marc C 500 meter verder plat rijdt, lijkt dit een eeuwigheid te duren. Nog wat dalken op het MD rechts van de Kampweg.

Jan M begint wat te stoeien met Bart A (op de fiets weliswaar) en zelfs Bart A maakt een strakke move. Raf VL bevestigt dat Benny C trots zou zijn op no-risk Bart. En dan de oversteek. De Anthonissen-neefjes hebben het snel in de gaten en geven even gas om als eersten de singletrack langsheen de put in te duiken. De twee leggen een strak tempo op en komen afgescheiden uit de singletrack. Belooft dit voor de Anthonissen-special? Wie weet!

Het Uilenbos wordt ook nog even aangesneden om vervolgens richting MtH te cruisen. Marc B, die eerder al eens een koprol had gemaakt, rijdt hier ergens zijn ketting stuk. Aangezien het donkerder wordt, geraken we niet meer in MtH. De eindspurt wordt dan maar gestart.

Na een ware demonstratie van Koen VD (die mogelijk wel de morele winnaar van de spurt mag genoemd worden), weet Bart A het werk van FAT-teammaat KaDee keurig af te werken: 1) Bart A, 2) Stijn B en 3) Mil D. Frank L wordt definitief uit de uitslag geschrapt en verdient vandaag minstens een blaam voor onsportief en onveilig gedrag. Bij het doorsteken van een bareel slaagt deze de bareel achter zich direct terug dicht, waardoor vooral Jan G wordt gehinderd. Deze weet nog net het ergste te voorkomen. Om verder het onsportief gedrag in de verf te zetten wordt er meteen doorgetrokken, daar waar anders nog even de benen worden stilgehouden.

In de marge hebben wij ook nog vernomen dat de Ladies niet veel hebben gehad aan Tom T (buiten de ongetwijfeld knappe tocht). Bij het vervangen van een band waren het de vrouwelijke hersenen die het moesten doen! En wij maar van de toren blazen: "Wat gaan die vrouwen moeten doen als ze plat rijden?" Oplossing: zeker niet den Truyen meenemen, maar gewoon beroep doen op de eigen kracht!

9 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In al mijn enthousiasme ben ik dan nog vergeten te vermelden dat de aankomst vanaf de brug alles behalve ordentelijk is verlopen.

    Ik weet niet wiens idee het was om rechtdoor te gaan, maar ik dacht dat het intussen algemeen geweten was dat er links wordt afgeslagen.

    En inderdaad, je mag in een groep > 15 personen over de weg rijden, maar niet op onze manier. Wij nemen de plaats in van meer dan 60 man ipv 25.

    Gelieve hier dus op te letten! Dank u!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Iedereen was netjes aan het voorsorteren om na de brug linksaf te slaan toe KK het teken gaf rechtdoor te rijden. Aan de lichten dachten er velen rechts voor te sorteren maar ook hier gaf KK vrij laat aan toch rechtdoor te willen. Niet dat ik KK de schuld geef van het roekeloos rijgedarg van sommige maar gewoontes veranderen leidt blijkbaar ook tot enige wanorde! Misschien volgende keer maar terug linksaf na de brug en de verlichte weg volgen ipv het duister fietspadje. Want de val van de Stokkie vorige week was volgens mij de aanleiding van de niet vertrouwde passage via de verkeerlichten. Op de weg vanaf de brug naar de lichten ben ik ooit ook gevallen dus ...
    Ik persoonlijk heb nog nooit hinder ondervonden bij de slagbomen alvorens de spurt wordt ingezet maar ik vind ook dat deze zeker geen scherprechter mogen zijn in de strijd. Ik zal volgende keer proberen eerst aan de slagboom te zijn en deze open te houden tot de laatste is gepasseerd. Zo kan iedereen die wil met eerlijke kansen de eindspurt aanvatten.
    Iedereen weet dat wanneer je veel of vroeg aan kop gaat rijden, je de spurt nooit zal winnen. Maar zonder deze "werkers" is er helemaal geen spurt. Ik heb dan ook meer bewondering voor een prestatie zoals deze van de Koen deze week dan een overwinning op z'n "diefjes". Ik vind dat er in de verslagen dan ook iets te veel de nadruk ligt op de spurteinduitslag.
    Genoeg geleuterd door deze senior, die er voor de rest nog steeds plezier in vind. Tot dinsdag. Bike ze!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De prestatie van Koen was inderdaad indrukwekkend. Tijdens de eindspurt zou er inderdaad meer initiatief van iedereen (toch degenen die vooraan zitten) mogen getoond worden.

    Bedankt voor de suggesties Kris!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik was effectief diegene die het initiatief nam voor de laatste kilometer voor De Kroon.
    Ik was (en ben nog steeds) van mening dat dit de veiligste optie is (in tegenstelling tot wat we gewoon zijn).

    Los van het feit wat Kristof B een tijdje terug in de laatste slotkilometer uitstak, lijkt het mij echt niet verstandig om tegen een serieuze snelheid beneden de brug in den donkere linksaf te slaan richting Ringlaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je kan komende van de brug mooi voorsorteren en de groep zit dan nog bijeen. Je moet geen verkeerslichten nemen (iets wat nooit werkt voor de Brachtse Bikers). Vooraan lijkt dat misschien de beste oplossing, maar je moet eens achteraan kijken Kris en je zal zien wat we bedoelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste Bikers,

    Zoals iedereen weet moet je wanneer je vanachter rijdt, en zeker bij het mountainbiken, harder trappen dan wanneer je van voor rijdt. (daarom wordt ook gevraagd aan de beteren om tijdens het biken achteraan te rijden Truyen!) Aangezien er bij de spurt het tempo serieus de hoogte in gaat, heeft dit gelijkaardige consequenties voor de laatsten. Ik ben dan ook van mening dat de laatste in de spurt eigenlijk het harst heeft gereden en roep mezelf dan ook uit tot morele winnaar van de spurt! -)

    Kadeelen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nog even hier op terugkomen, uit de VWB-magazine, pg. 116:

    Artikel 43bis 2.2 KB van 1/12/1975 (regels voor het gebruik van de openbare weg): De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij GEGROEPEERD blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Maar zijn de Brachtse Bikers wielertoeristen??
    Semi-elite zou ik eerder zeggen... ;-)

    (voor de rest heb je wel gelijk)

    BeantwoordenVerwijderen