dinsdag 26 mei 2009

E10-plas


"De Jakke is een mietje," zei Mil D.


En hier is dan het officiële verslag, enkele dagen later (en het had later kunnen zijn, want normaalgezien ging ik zwemmen maar door de file was dat ook niet meer de moeite...):

Wat een toestand! Dat was wat bij menig Brachtse Biker opkwam, een tiental minuten na de start van de rit.

In het Brachtse gemeentepark waren we Ben V al kwijtgeraakt. De goedlachse Loenhoutenaar (met Brachtse roots) was gevallen en blijkbaar hadden de laatsten niet op hem gewacht. Achteraf bleek dit alles de schuld te zijn van Jan M. Als hij zijn helm niet thuis was vergeten toen hij te laat aan de Kroon kwam, hadden wij helemaal niet via het park hoeven te rijden...

Bart A draaide terug om op zoek te gaan naar den Ben. Echter genen Ben te zien. Wie er wel aan De Kroon stond was telaatkomer Raf VL met een lekke band. Enkele telefoontjes later stond iedereen, behalve Ben, terug aan De Kroon. Via 5 verschillende routes werd er naar de E10 hoeve gereden maar den Ben hebben we niet meer gezien.

Miksebaan, langs het spoor en dan de Rommersheide in. Een onschuldige rit met spektakel of vuurwerk zoals de renners in de Giro dat mooi kunnen zeggen. Jan A was met een pijnlijke knie al thuisgebleven en Kris K rijdt plat. Voilà, in een gewone rit wordt er stevighuisgehouden in de top van het klassement...

Via Obroek en het MD (waar er door sommigen flink wordt ge-power-d) steken we de baan van Polygon en Overbroek over. Een weggelke dat we door de afwezige Wim E (met koorts in bed) ooit hebben leren kennen (toch wel het vermelden waard).

Ook op dit stuk geeft de Scott van Mil D enige tekenen van vermoeidheid. Bij het passeren van de geïnstalleerde bareel komt de derailleur scheef te staan (mogelijks door een betonijzer, van 8 dik). Volledig te wijten aan Shimano wordt achteraf verduidelijkt door Mil, maar de derailleurpad blijft van Scott dacht ik zo... We rijden langs de 'ottocontrol' en De Stal om de Mick binnen te rijden.

De stormschade van vorige nacht is ook hier merkbaar. Vele losse takken en hier en daar een boomke kruisen ons pad.We rijden ook nog het verplichte rondje rond de vijver (met eenden en ganzen...), een keer of drie. Het kompas van onze tochtuitstippelaar heeft intussen het noorden terug gevonden en we rijden dit mooie domein uit. Via het antitankkanaal wordt het tempo door Jan T bepaald. Deze is echter niet in zijn normale doen en het gaat rustiger dan anders. Rond de E10-plas wordt er door enkele blijkbaar nog wat harder gefreewheeld want het is voor de eersten even wachten vooraleer er terug aansluiting is. Zoals jaarlijks rijden we rond de plas, maar dit is niet goed voor onze bike-snelheid. Eigenlijk is het pad hierrond iets te slecht om door te biken. DRINGEND GEVRAAGD: iemand met een schup (of spade of troefel) die dit pad terug even bikebaar komt maken!

Aan de vroegere Zwan steken we de baan over, op naar het kanaal Schoten-Dessel. We switchen nog een keer van kant om dan enkele kilometers verder De Merel in te duiken. Weinig spectaculairs, maar wel off-road. We bekijken nog eens goed het nieuwe vastgoedproject van de gemeente Bracht en rijden dan richting Bracht-zentrum. Het is nog heel licht en wanneer Bart A denkt dat Tom T gewoon wat aan het power-en is, blijkt de eindspurt al te zijn ingezet. Vanop afstand is het wel mooi volgen. Duidelijk is dat Stijn B de sterkste was, maar misschien de domste. Met Jan M links en Tom T rechts op de harde stukken, probeert hij tussenin over het losse de spurt te winnen, BAD IDEA. Jan M wint nipt voor Stijn B en Tom T. We merken deze keer wel een sterke eindfase van Tom T die vooraan het tempo lange tijd bepaalde...

Ps: een echt verslag komt misschien nog wel...=> voilà opgelost!