dinsdag 10 augustus 2010

STERBOS

Normaal gezien ben ik er geen voorstander van dat de tochtuitstippelaar zelf het verslag schrijft, maar gezien er een minder voorbereide passage in het parcours zat, is dit deze keer misschien wel het veiligste.

Magere opkomst bij A en L-ploeg, bij de B-ploeg viel dit goed mee. Met 12 bikers vertrokken we richting het TGV-complex, waar we in de gevaarlijke bochten aan de tunnel gelukkig geen tegenliggers tegenkwamen. Kort daarna bereikten we het militair domein, waar ondergetekende zijn drinkenbus verloor (en zelfs z’n drinkbushouder afgebroken bleek). Er werd wel toegegeven dat dit niet het duurste modelleke ooit aangekocht, was.

Na een 2-tal kilometer kwamen we terug op het klassieke parcours om naar het ‘zakkekot’ te rijden. Net voor de Wezelsesteenweg namen we schuin rechts het off-road-stuk richting Wuuswezel-centrum. Door de woonwijk, over het bruggetje en dan rechtsaf langs de rivier, waar we enkele nieuwe (korte) single-tracks ontdekten. Via het Hof bereikten we Ginhoven, om zo via Kruisweg het Kasteel van Sterbos te bereiken. Daar mochten we (de eersten althans) meermaals de pracht van de lokale fauna bewonderen.

Na een aantal mooie dreven, waar Tom T het tempo maakte, moesten we het even rustig aan doen om iedereen terug bij elkaar te laten komen. In de achtertuin van een landbouwbedrijf moesten we even een koeienoversteek passeren wat ons na een stroomstoot even deed stilstaan bij enkele lessen over electriciteit die iedereen ooit wel eens door z’n strot geramd kreeg.

Om even de puntjes op de i te zetten:
- Op schrikdraad staat normaal gezien 5000 tot 10000 volt
- VOLT = AMPÈRE X WEERSTAND
- dus door de weerstand te verhogen word de ampère minder
- deze ampère bepaalt de schok die je voelt
- in Europese normen is vastgelegd dat er max.60 pulsen per minuut gegeven mogen worden
voor meer info: klik hier

Na de oversteek van de baan Sterbos-Achterbroek (waar Marc B een plaspauze inlaste, en waar meerderen zijn voorbeeld volgden) liep het even mis. ... (de passage die hier beschreven zou kunnen worden, werd al toegelicht in de eerste paragraaf)

Frank deed een poging dit recht te zetten door ons te gidsen naar (en door) het kleine bos aan het centrum van Sterbos, maar door proppen, bladeren, mos, ... was het onmogelijk hier de mooie, lange single-track te kunnen volgen. Dan maar over de weg terug naar het Groot Schietveld. Tom T nam weer de gelegenheid om iedereen op een lijn te trekken om tegen 40 per uur door de ‘bebouwde’ kom van Deureind’ te scheuren. De groep bleef een hele tijd bijeen, wat op de weg natuurlijk wel iets gemakkelijker is.

Na de Bredabaan kwamen we in eindspurtgebeid, en zo geschiedde. Frank L en Marc B namen het op voor de minderen onder ons zodat de achterstand op de kopgroep behoorlijk beperkt bleef.

Hoogstwaarschijnlijk zijn er over deze rit nog meer vermeldenswaardige anekdotes te vertellen, maar als je vooraan rijdt (of bijna vooraan), zie je dit allemaal niet. Indien nodig zullen deze wel in een reactie worden toegevoegd...

Toen Gwen V, Jef A en ondergetekende om 23 u nog de enige overgebleven bikers op het Gemeenteplein waren, kwamen er 2 behoorlijk aangeschoten koppels binnen. De zatste (vrouw) van het kwartet vond het nodig haar levensverhaal te komen vertellen en dan nog wel 3 keer achter elkaar, maar steeds in een andere volgorde. De herinneringen van Benny Boonen’s aanbidster van verleden jaar kwamen terug boven. Gelukkig werd deze niet handtastelijk ...