dinsdag 9 juni 2009

Ecotechnics - Vorsselmans Solar Special (aka the discbrake killer)

Niet twijfelen thuis, rijden, al is het al omdat je weet dat de twee die voor je staan en een stuk of drie die kort achter je staan er vermoedelijk wel gaan zijn. Eerst werden we op weg naar Bracht al eens nat geregend. Het echte werk moest dan nog maar beginnen...

De B-ploeg had maar één afgevaardigde vandaag en die reed dan met ons mee, eigenlijk niet zo'n probleem zo bleek achteraf. Van de 6 gelijk geplaatsten (qua aantal ritten) valt vandaag Marc B af. Vreugde alom bij de 5 anderen, u begrijpt dat wel. Dit verandert echter niets aan het weer.

Al enkele jaren vertel ik telkens, op dinsdagavond regent het in de zomer zelden. En dat klopt ook, of moet ik zeggen, klopte ook. Vorig jaar hadden we wel eens een buitje, vorig jaar brak boven Drieboomkesberg en Parijs-Roubaix een hels onweer uit de lucht. Het bleef dan zo bij een keer of 3 op een jaar en buiten dat onweer was je terug droog in de Kroon. Vandaag niet, het bleef er grauw uitzien.

Niets aan te doen, niet ouwehoeren, maar fietsen... Vandaag waren het Wim en Benny die de taak van tochtuitstippelaar op zich gingen nemen. Wim wou nog even met de vrouwen meerijden, maar die gingen de pijltjes wel kunnen vinden. Via de vaart (het off-roadgedeelte) ging het naar Sint-Jozef, u kent het wel. Dat dacht je dan maar, ter hoogte van de Janssens gebruiken we een nieuw stukje (alleszins voor mij). Minder road en dus aan te moedigen. Op dit pad langs de vaart zitten verschillende sporen. Meestal gaat dat goed, maar niet als Wim E een beetje overmoedig is. De eerste valpartij (en later ook de tweede) staat op naam van Wim.

In Sint-Jozef nemen we de tegenovergestelde route om het crossparcours te bereiken. Verder maken we volgens mij ook gebruik van een nieuw stukje singletrack. Op het crossparcours blijven we gelukkig niet te lang. Meestal is het hier wel mooi fietsen, maar de heren Tochtuitstippelaar hebben nog veel meer in petto. We maken gebruik van de fietsersbrug (lekker glad bij dit weer) om de andere oever te bereiken.

We maken even kennis met enkele wildere paarden en Jan T monteert even zijn 'rainlegs'. Het is intussen weer wat harder beginnen te regenen. Via enkele nieuwe singletracks en wat overgesteek komen we onverwachts terecht op de vaste route van Merksplas, maar dan in omgekeerde richting. Bij een stukje downhill, merken we dat we meer dan één vrouw in onze rangen hebben. Gwen V en B-ploeger nemen verstandelijk de trap, van de overige A-bikers verwachten we meer. Rudi D, Jan T en enkele anderen nemen ook de trap, awoert! Stijn B weten we onder luid protest nog op andere ideeën te brengen, wat nog lukt. Geen valpartijen en dat is toch altijd wel spijtig.

Wanneer we het verste punt ongeveer hebben bereik, keren we logischerwijze terug (anders zou het niet het verste punt zijn geweest natuurlijk). Op de terugweg maakt Mil D nog een mooie slipper met een valpartij tot gevolg. Bart A weet nog net zijn goddelijk lichaam te redden door zijn fiets net tussen twee bomen te parkeren. Tom T vertoont enige tijd later ook tekenen van een valpartij, dit werd echter nog niet bevestigd. We krijgen nog enkele zware kilometers onder onze voeten geschoven, maar op zich is het nog wel de moeite om hier een te komen. Raar maar waar, bij het uitkomen van deze strook haast iedereen zich naar het stukje asfalt dat ligt te blinken in de regen.

Voor we het goed en wel beseffen heeft Benny ons naar zijn hometown geloodst. Via een mooi bos aan de waterkant maken we de verbinding met een vliegveldje. Hier zou een 'chrono' plaatsvinden. Dit moet het uithangbord worden van hun toer in de toekomst. Wim E telt af en iedereen schiet uit de startblokken voor één kilometer alles geven, weliswaar op den asfalt. Thomas A schiet als eerste uit de startblokken (jong geweld), maar wordt nog voor halverwege opzij gezet door Tom T die genadeloos doortrekt en als eerste, voor Mil D en Bart A de overkant bereikt. Gelieve te noteren dat dit om een niet-stayer event ging.

Vanaf hier gaat het eigenlijk huiswaarts en is het thuiskomen over het jaagpad. We krijgen nog wat regen op onze helm, maar of dit nog door velen gevoeld wordt, is een andere vraag, we zijn drijfnat. De mannen met schijfremmen en Thomas A weten wat te doen thuis, remblokken steken.

Moesten er in dit verslag nog meer schrijffouten staan dan anders, mijn ogen zitten nog vol met zand en bieden mij slechts een wazig beeld van het scherm.

9 opmerkingen:

  1. GOEI VERSLAG BART, EN MOOI OPTIJD, ZO ZOU DA ALLE WEKEN MOETEN ZIJN HE...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. * Met zo'n weer kan je zien wie de echte bikers zijn. 14 van de A-ploeg, ene van de B-ploeg en 3 Ladies !

    * Een van onze jongere bikers moest wel toegeven dat hij enkel en alleen maar gekomen was, omdat zijn zusters met een watje noemden, toen hij liet weten thuis te blijven.

    * Ik had van Jan T begrepen dat Marc B niet kwam opdagen omdat hij met zijn auto onder een vrachtwagen was gereden met een mogelijke gebroken neus tot gevolg. Toen ik hem vandaag ging bezoeken, bleek dat het:
    - niet Marc was, maar zijn vrouw
    - allemaal wel meeviel en de neus (slechts) gekneusd was

    * Het nieuwe stuk bij bouwmaterialen Janssens hadden we de derde rit reeds betreden, maar toen was onze verslaggever met de vrouwen op stap. Da was da verslag dat de Wim ging schrijven ...

    * Kristof B is ook even den decor in gegaan.

    * Die chrono is op zich wel een leuk initiatief, maar haalt weinig uit als er slechts enkelen moeite doen, natuurlijk.

    * Buiten een Discbrake Killer, zijn ook de betere V-brakes sterk afgesleten, maar daar heb je tenminste niet moeten horen ...

    * Filip heeft, als enige moedige B-ploeger, zijn titel voor 2009 kunnen vastleggen. Gisteren bleek nogmaals dat het verschil tussen de A en de B-ploeg behoorlijk klein is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bart,

    goei verslagske, alleen even vertellen dat ik gisteren ni tegen de vlakte ben gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tom, dat kan, maar uw broekske liet anders vermoeden.

    B.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bart, Tom, Kris en de rest

    - Tom: tis nie omda uw vrouw pas bevallen is dat ze uw broek niet meer moet uitwassen.

    - Kris: ik had inderdaad meer verwacht dat de spurt een prestigezaak zou worden, maar misschien waren het er de omstandigheden niet naar en was het overwicht van TT net iets te veel om het spannend te maken.

    - Benny: schonen toer!

    - De stukjes van Eco Technics hebben we wegens tijd, goesting en voorbereidingsgebrek dit jaar achterwege gelaten. Je ziet dat ze bij de Vorsselmans veel te veel tijd hebben...

    - Ook even melden dat ook Benny ten val kwam na een bruusk afslaan naar rechts manuoevre, waarbij hij ondertekende tegen de vlakte werkte, maar die het vanzelfsprekend niet naliet de oorzaker te revancheren (hier zitten wel een paar woorden in die niet kloppen denk...)

    - Nog even melden dat JM (Jan(et) Meyvis) niet van de partij was door het regenweer, wat de laatste jaar toch niet van zijn gewoonte was. Er komt sleet op, traag maar zeker!

    Groeten

    Wim Eelen van de zonnepanelen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hierbij het lang verwachte verslag van rit 3.

    Onze excuses voor het lange wachten van dit verslag, maar wegens hoogconjunctuur in de zonnepanelen momenteel de tijd niet gevonden.

    Heb per toeval tussen mijn papieren het bierkaartje terug gevonden met notities van deze rit. Het feit dat het die avond wederom half drie werd na de nodige leffes heeft geen deugd gedaan aan het geschrift van mezelf. Ik vraag me trouwens af ok ik dat zelf wel geschreven heb...

    Hieronder de commentaar zoals genoteerd, u bent vrij dit naar believen bij te vullen:

    - Truyen 2x vaart (waarschijnlijk twee maal op zijnen tutter gegaan zekers?)
    - Benny op tijd? (waarschijnlijk niet, dus gelieve Benny post scriptum de nodige strafpunten te geven. Alhoewel na vorige week is er wel enige vergevingsgezindheid aan de orde)
    - RVL: als eerste door laatste bocht
    - Uislag spurt: Wim Eelen 1 TOm Truyen 2, Bevers Marc 3, Driessens 4

    Voila, en nu stoppen met zagen over da verslag hé!

    Aan diegene die de macht hebben, gelieve dit bericht te verplaatsen naar de juiste positie, waarvoor mijn dank.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Voilà! Wim bedankt voor het verslag, ik had er vertrouwen in dat dat nog in orde ging komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ivm de remsystemen:
    bij het enige deftige systeem (Magura's) waren de remblokken al afgesleten door de vele negatieve hoogtemeters in vorige TT's, en pakten langs geen kanten meer (vandaar niet bergaf gereden...)

    Benny, schoon toereke, veel singletracks, moeten we eens herhalen als het droog is!

    BeantwoordenVerwijderen